array(0) { }

Uw gegevens worden verwerkt.
Een moment geduld alstublieft...

LEAN EN OPTIMALISATIE

WAT IS LEAN
De meeste managers in het bedrijfsleven weten wel iets over LEAN en 5S. Het is een veelgebruikt begrip dat wordt geassocieerd met efficiency en productiviteit. LEAN programma’s worden dan ook vaak gericht op de werkvloer, daar waar geproduceerd wordt, binnen de logistiek en voor massaproductie. In de basis richt Lean zich op het maximaliseren van ‘toegevoegde waarde’ voor de (interne) klant, door de ‘verspillingen’ in een bedrijfsproces te elimineren. Voor de werkplek betekend dat schoon, efficiënt, veilig en opgeruimd.
Zoveel mogelijk tijd (waste) verspillen door reikwijdtes te verbeteren en alles te optimaliseren voor de operator

LEAN IMPLEMENTATIE
Door het implementeren van de Lean methodiek kunnen grote verbeterdoorbraken worden geboekt. Niet alleen worden meetbare prestatieverbeteringen bereikt, maar door de juiste implementatie, werkwijze en begeleiding, wordt het resultaat goed geborgd en gaat het continu verbeteren zelfs door. Op eigen kracht; het eigen verbetervermogen van uw organisatie wordt verhoogd. Aandacht voor LEAN management en ‘LEAN leadership’ is daarbij onmisbaar.

ANDERE METHODIEKEN EN VEELGEHOORDE TERMEN
In uw omgeving hoort u ongetwijfeld wel eens andere termen rondzingen, zoals Two Bin,  Six Sigma, TPM, Kaizen, Agile etc. Six Sigma richt zich primair op variatiereductie in processen zodat de foutkans omlaag gaat. Hiervoor worden over het algemeen statistische methodes gebruikt en daardoor lastiger uit te voeren voor medewerkers op de werkvloer. TPM richt zich ook op productiviteitsverbetering, maar heeft als primaire insteek de machinebeschikbaarheid en komt van oorsprong uit de hoek van onderhoudsmanagement. Kaizen betekent letterlijk ‘veranderen naar beter’. De term wordt vaak gebruikt voor verbeteractiviteiten met betrokkenheid van de werkvloer en past dus uitstekend binnen het Lean gedachtegoed.

Lees hier meer over LEAN